چگونه یک قالیشویی خوب انتخاب کنیم؟

راهنمای انتخاب بهترین قالیشویی

انتخاب قالیشویی مناسب و واجد شرایط از چالش‌های جدی برای بسیاری از خانم‌های خانه‌دار است. به‌ویژه در آستانه نوروز و فصل خانه تکانی که همه مایلند منازل خود را تمیز و آراسته نگهدارند.

در کنار شستشوی اصولی قالی‌ها، بکارگیری روشی که آنها را در برابر آسیب و پوسیدگی تار و پود نیز محافظت نماید، بسیار مهم است. همینطور اطمینان از صحت و سلامت فرش پس از شستشو و هنگام دریافت از قالیشویی نیز از دیگر موارد مهم و قابل توجه در این شرایط است.

انتخاب قالیشویی ایده‌آل چه ویژگی‌هایی دارد؟

قالی و استفاده از آن در فرهنگ ایرانی جایگاه خاصی دارد. هنوز هم اغلب ما، فرش را اصلی‌ترین پوشش کف اتاق‌های منازل خود می‌دانیم و برای نشست و برخاست و استراحت از آن استفاده می‌کنیم. این در حالی است که موکت، مبلمان و سایر تزئینات و لوازم کاربردی را نیز در خانه‌های خود و در کنار فرش داریم. اما لذت کاربرد قالی و راحتی که از نشستن روی آن احساس می‌کنیم برایمان به‌مراتب بیشتر است.

هم‌چنین، استفاده از قالی در کنار مبلمان و میز و صندلی نیز گزینه انتخابی بسیاری از خانواده‌های ایرانی است. از طرفی لزوم رعایت بهداشت این نوع پوشش برای حفظ سلامتی، همگان را وامیدارد تا در این مورد حساسیت و دقت ویژه‌ای به خرج دهند.

این روزها و با وجود انواع میکروب، ویروس و باکتری در سطح جامعه و شیوع بیماری‌های همه‌گیر، نیاز به شستشوی قالی‌ها در دوره‌های زمانی کوتاه، بیشتر شده و اغلب خانواده‌ها نسبت به این کار تمایل نشان می‌دهند. تماس مکرر بدن با فرش‌ها باعث شده تا حفظ نظافت و پاکیزگی آن در اولویت بسیاری از خانواده‌ها قرار گیرد.

از یکسو زندگی آپارتمان نشینی و کوچک بودن خانه‌ها، امکان شستشوی بهداشتی این ملزومات در منزل را عملا از بین برده است.

با وجود تمام این موارد، خوشبختانه وجود قالیشویی‌های معتبر و مجاز امکان انجام بی‌دردسر و آسان این کار را برای همگان فراهم آورده است.

احتیاط‌های لازم در سپردن فرش‌ به قالیشویی

شستن انواع قالی و فرش در قالیشویی، با مزایای زیادی همراه است. از راحتی و سهولت کار تا سرعت عمل در حمل و جابجایی فرش‌ها توسط کارخانه قالیشویی، همه مواردی هستند که انجام این کار را برای خانواده‌ها آسان نموده و در انتخاب قالیشویی مناسب و ایده‌آل موثر است.

اما از طرفی قیمتی بودن فرش‌ها به‌ویژه انواع دستبافت و ابریشمی، آن را به کالایی قیمتی تبدیل کرده که نمی‌توان بدون دقت و احتیاط برای شستشو به دیگران سپرد. انجام این کار می‌تواند به قیمت تخریب و صدمه دیدن فرش تمام شده یا باعث آسیب دیدن تار و پود آن شود.
هم‌چنین متاسفانه دربرخی موارد با شستشوی نامناسب و خدماتی در این زمینه مواجه می‌شویم که کامل نبوده و موجب نارضایتی مشتریان می‌گردد.

در ادامه مطلب به راهکارهایی می‌پردازیم که به شما در حل این مشکل کمک می‌کند. اما پیش از آن می‌پرسیم فواید وجود قالیشویی و خدمات آن چیست؟

۵ نکته مهم در انتخاب قالیشویی خوب

انتخاب قالیشویی مطمئن و معتبر از جمله مواردی است که نیاز به دقت زیادی دارد. برای انجام صحیح این کار پیشنهادات و معیارهای گوناگونی وجود دارد که در ادامه مطلب به آنها می‌پردازیم:

تحقیق در مورد رضایت مشتریان کارخانجات قالیشویی:

مانند هر شغل دیگری که با مردم سروکار دارد، رضایت از عملکرد قالیشویی نیز آماری دارد که در شعبه‌های مختلف و کارخانجات گوناگون قالیشویی با یکدیگر متفاوت است. وجود شعباتی از قالیشویی با مراجعه کنندگان قدیمی و ثابت، به خوبی نشانگر رضایت خانوارها از نتایج کارکرد آنهاست. هم چنین این مورد را می‌توانید از دوستان، آشنایان و سایر مشتریانی پرس و جو کنید که با انتخاب قالیشویی‌های فوق از نتایج کار ابراز رضایت می‌کنند.

امتیاز تجربه و سابقه خوب:

سال‌ها تجربه در شستشوی فرش در کنار رضایت مشتریان موجب خوشنامی کارخانجاتی شده است که که طی سال‌ها توانسته‌اند کار با کیفیت را به مشتریان عرضه کنند.

دسترسی آسان:

برخی از قالیشویی‌ها کارخانجات خود را دور از دسترس و در مسافت‌های دور از مراکز شهرها بنا می‌کنند. این مورد، حمل فرش و جابجایی آن را دشوار کرده و در نهایت هزینه‌ها را بالا می‌برد. در مقابل با مواردی روبرو هستیم که با انتخاب قالیشویی در مکان‌های مناسب و در دسترس، کار حمل و تحویل را آسانتر کرده و مجموع قیمت کار را کاهش می‌دهند.

کیفیت خدمات:

به جرات می‌توان گفت اصلی‌ترین ملاک انتخاب برای یک قالیشویی، کیفیت کار این مراکز است. سایر موارد در مقایسه با این مورد از اهمیت کمتری برخوردارند. البته لازم است یادآوری کنیم این کیفیت، تنها شامل نحوه شستشوی فرش‌ها نمی‌شود. بلکه تمام مواردی را که از ابتدا تا انتهای پروسه شستشو را در بر می‌گیرند شامل می‌شود. برای مثال می‌توان به مواری مانند برخورد با مشتری و تعهدات کاری اشاره کرد. تحویل به‌موقع کار نیز بخشی از خدمات کیفی کار است که به رضایت مشتریان از انتخابشان منجر می‌شود.

مجاز بودن قالیشویی:

هنگامی که حرف از انتخاب قالیشویی مجاز به میان می‌آید، شاید اغلب ما تنها تصوری از یک موسسه شستشو با جواز مخصوص به این کار در ذهن داشته باشیم. این در حالی است که این مراکز غیر از شستشوی فرش، به خدماتی مانند تعمیر، رفو و حل مشکلات احتمالی موجود در فرش نیز می‌پردازند.

هم‌چنین، کارخانجات مجاز که اقدام به قالیشویی می‌کنند، دارای مجوز‌های مربوط به این کار بوده و تحت پوشش اتحادیه قالیشویی هستند. این به آن معناست که فرش شما در محلی امن و توسط افراد کارآشنا و اهل فن شسته می‌شود.

از مرحله دریافت فرش از مشتری تا شستشو، خشک کردن، بسته‌بندی و تحویل مجدد قالی شسته شده به مشتری در قالشویی‌های مجاز زیر نظر کارشناس و با رعایت اصول بهداشتی انجام می‌شود.

علاوه بر این، تعهدات قانونی برای تحویل سالم و بموقع فرش به مشتری نیز از دیگر مواردی است که با انتخاب قالیشویی مجاز و تحت پوشش صنف، نصیب شما می‌شود.

چگونه می‌توان از مجاز بودن یک قالیشویی اطمینان یافت؟

یکی از سوالات متداول و معمول مشتریان، به نحوه انتخاب قالیشویی مجاز و روش اطمینان یافتن از آن مربوط می‌شود. برای اطمینان از این مورد، بهترین ملاک قرار داشتن قالیشویی زیر پوشش اتحادیه است. برای آگاهی از این مورد می‌توانید ضمن تماس با اتحادیه صنف محل خود و دادن آدرس قالیشویی مورد نظر از آنها درباره صلاحیت آن جویا شوید.

چگونه یک قالیشویی خوب انتخاب کنیم؟

از دیگر خدمات اتحادیه قالیشویی بیشتر بدانیم!

شاید برای شما هم پیش آمده یا از زبان دیگران شنیده باشید که گاهی با اعتماد فرش خود را به قالیشویی سپرده و در نهایت با نارضایتی از شستشو یا تخریب فرش با نتیجه‌ای بد روبرو شده‌اند. این در حالی است که مشتریان در صورت آگاهی از حقوق خود می‌توانند درباره تک‌تک این موارد جویا شده و در صورت وجود نقصان یا تخلف مراتب را با اتحادیه درمیان بگذارند.

اتحادیه صنف قالیشویی، این مراکز را مورد بازرسی قرار داده و تخلفات احتمالی را ثبت می‌کند. سپس متخلفین را مجبور خواهد کرد رضایت مشتریان را جلب نمایند.

کنترل قیمت‌ها از دیگر خدمات اتحادیه قالیشویی است. این مجموعه کلیه خدمات قالیشویی اعم از شستشو، ترمیم، رفو و دیگر خدمات را با قیمت‌های مصوب به قالیشویی‌های زیر نظر صنف ابلاغ می‌کند. بنابراین مشتریان می‌توانند این خدمات را با قیمت‌های تعیین شده از قالیشویی‌ها درخواست نموده و در صورت تخلف، نسبت به ثبت شکایت از مرکز مربوطه اقدام نمایند.

پرسش‌هایی از قبیل قیمت شستشوی هر متر مربع فرش، مواد استفاده شده برای شستشو، نحوه و چگونگی شستشو و هزینه سرویس‌های حمل و جابجایی فرش نیز از دیگر مواردی هستند که هر قالیشویی موظف به پاسخگویی به آنها در برابر مشتریان می‌باشد.

آیا در ازاء واگذاری فرش خود ضمانت‌نامه دریافت می‌کنید؟

یکی از سوالاتی که مشتریان می‌توانند برای انتخاب قالیشویی مجاز و مناسب مطرح کنند این است که آیا در مقابل دریافت قالی برای شستشو، شرکت یا کارخانه شوینده ضمانت لازم را برای تحویل سالم و به‌موقع آن به مشتری می‌دهد یا خیر؟

توجه داشته باشید که در برخی موارد با فرش‌های بسیار گرانبها و ارزشمندی روبرو هستیم که در صورت سهل‌انگاری و افتادن آنها به دست دلالان و شرکت‌های غیر مجاز قالیشویی امکان وارد آمدن خسارت‌ مالی سنگین وجود دارد. در این شرایط بهتر است پیش از آغاز به کار از قالیشویی و در صورت لزوم اتحادیه در این مورد پرس و جو نمایید.

کلام پایانی

در انتها بار دیگر یادآور می‌شویم فرش بخشی از فرهنگ ما و استفاده از آن جزئی از عادات مردم ماست. دستبافت یا ماشینی فرق چندنی ندارد، دیر یا زود همه ما باید فرش‌های منازل خود شستشو دهیم. فرش‌هایی که از نظر مادی قیمتی بوده و از نظر معنوی نیز به آنها علاقمندیم. اینجاست که انتخاب قالیشویی واجد شرایط و مطمئن، اهمیت خود را نشان می‌دهد.

بطور خلاصه یک قالیشویی ایده‌آل باید ضمن ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان، بتواند رضایت آنها را از نظر طرز برخورد و پاسخگویی به سوالات احتمالی نیز برآورده کند.
قالیشویی مجاز، هم‌چنین در برابر خدماتی که به عهده می‌گیرد متعهد بوده و خود را موظف به انجام به‌موقع و باکیفیت آنها به بهترین وجه می‌داند.

محافظت از فرش سپرده شده برای شستشو یا ترمیم در برابر آسیب هم از دیگر وظایفی است که هر قالیشویی مجاز و تحت نظارت اتحادیه موظف به انجام آن است.

در صورتی که هر یک از این موارد زیر سوال رفته یا در انجام وظایف شغلی در این رشته کوتاهی شود، مشتریان می‌توانند از قالیشویی شکایت کرده و حقوق خود را طلب کنند.

به این نوشته امتیاز بدید!
[کل: ۱۷ میانگین: ۳.۱]

۴ دیدگاه‌

  • راننده بمون گفت ۵-۶ روزه میاریم فرشو-الان ١٧ روزه هنوز نیاوردن-با وقاهت میگن کجا نوشتیم چند روزه ؟ مدرکی دارید ؟

  • با سلام و خسته نباشید.
    من توسط وب ساید شما با قالیشویی تهران ‌ امریکا شهر لوس انجلس اشنا شدم و چون دخترم اونجا زندگی میکنه ، نمره تلفن قالی شویی تهران رو در لوس انجلس به دخترم دادم و دخترم به اونها زنگ زده بود.
    آقا واقعا متشکرم ، دخترم تلفن زد به من و چقدر از من تشکر کرد ، آنقدر از این قالی شویی تعریف و تمجید کرد از سرویسشان ، از نحوه شستنشون و از قیمتهاشون ،که باعث شد خود من از تهران زنگ بزنم به قالی شویی تهران و ازشون رسما تشکر کنم . در هر حال خدا شما رو عمر بده که منو با اونها آشنا کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *