پاک کردن رنگ پلاستیک از روی فرش

پاک کردن لکه رنگ پلاستیک از روی فرش

پاک کردن لکه رنگ پلاستیک از روی فرش


پاک کردن رنگ پلاستیک از روی فرش به چند روش مختلف امکان‌پذیر است، لکه رنگ پلاستیک یکی از لکه‌های سخت پاک شونده است ولی چون این رنگ حلال در آب است راحت‌تر از رنگ‌های روغنی پاک می‌شود. گاهی انجام چند مرحله برای از بین بردن این لکه نیاز است.

اگر رنگ زیادی بر روی فرش ریخته شده باشد و یا نوع رنگ پلاستیک و مواد شیمیایی آن ترکیبات خاصی باشد این لکه سخت‌تر پاک می‌شود ولی برای حفظ سلامت خود و فرش ابتدا ساده‌ترین روش را انتخاب کرده و سپس اگر لکه از بین نرفت روش‌های دیگر را امتحان کنید.

استفاده از مواد پاک‌کننده مانند شامپو فرش و یا ترکیب سرکه و مایع ظرف‌شویی از جمله روش‌های آسان برای از بین بردن لکه رنگ پلاستیک است، یک روش ساده دیگر ترکیب شامپو فرش با مایع نرم کننده لباس است که می‌تواند تا حدود زیادی رنگ لکه پلاستیک یا لکه‌ها کوچک را از بین ببرد. در نهایت می‌توانید از نفت نیز برای از بین بردن لکه رنگ استفاده کنید. در ادامه روش‌های مختلف پاک کردن لکه رنگ پلاستیک را شرح می‌دهیم.

اگر فرش‌های منزلتان با رنگ پلاستیک لکه‌دار شده یا قصد تمیز کردن کلی فرش را دارید، حتماً استفاده از شامپو فرش را در نظر بگیرید. شامپو فرش ماده تمیزکننده‌ای است که دقیقاً برای تمیز کردن فرش تهیه و تولید شده است. همه ما با استفاده از شامپو فرش می‌توانیم بخش‌های گسترده‌ای از فرش را به‌راحتی تمیز و براق کنیم. نحوه تمیز کردن فرش با شامپو فرش و از بین بردن لکه‌های مختلف از روی نقش و نگار و طرح فرش می‌توانید به راحتی در چند مرحله ساده انجام شود.

روش اول: پاک کردن رنگ پلاستیک از روی فرش با شامپو

در برخی مواقع فرش‌های خانه به توجه بیشتری نیاز پیدا می‌کنند؛ چیزی فراتر از جاروبرقی کشیدن‌های معمولی! در اغلب مواقع با کثیف شدن فرش اکثر ما فوراً به سراغ قالی‌شویی‌ها می‌رویم! ولی تابه‌حال برای تمیز کردن فرش، استفاده از شامپو فرش را در نظر گرفته‌اید؟ یک روش عالی برای از بین بردن لکه‌های مختلف و آلودگی سطح فرش استفاده از شامپو فرش است.

ترکیب کردن مواد شوینده با یکدیگر به طور کلی توصیه نمی‌شود و می‌تواند خطراتی را ایجاد کند ولی برای پاک کردن لکه رنگ پلاستیک از ترکیب شامپو فرش با مایع ظرف‌شویی یا سرکه استفاده می‌شود، هر چند اگر بتوانید با شامپو فرش به تنهایی لکه‌ها را از بین ببرید بهتر است، زیرا ترکیب برخی از مواد شوینده با مواد شیمیایی یا طبیعی دیگر می‌تواند باعث ترکیبات شیمیایی خطرناک و تولید گازهای سمی شود، بهتر است ابتدا شامپو فرش را به تنهایی امتحان کنید.

در هنگام خرید و همچنین هنگام استفاده، طریقه مصرف این شامپوها را با دقت مطالعه بفرمایید! این کار به شما کمک می‌کند تا نظافت فرش‌هایتان را به اصولی‌ترین شکل ممکن انجام دهید و ضمناً به فرش‌هایتان نیز آسیبی وارد نشود. شستشوی فرش با شامپو فرش آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست. البته اگر مراحل را آن‌گونه که ما برایتان شرح می‌دهیم دنبال کنید. مراحل تمیز کردن فرش با شامپو فرش به شرح زیر است:

پاک کردن رنگ پلاستیک از روی فرش

جابجا کردن لوازم منزل

آیا می‌خواهید بخش وسیعی از فرش را شامپو فرش بکشید؟ پس باید ابتدا لوازمی نظیر مبلمان که روی فرش قرار دارند را از روی فرش بردارید. در چنین حالتی، لوازم منزل در هنگام تمیز کردن فرش مشکلی برایتان ایجاد نخواهند کرد.

جاروبرقی کشیدن

در این مرحله با استفاده از جاروبرقی، تمامی گردوغبار موجود بر روی فرش را بزدایید! خیلی از افراد این مرحله از کار را نادیده می‌گیرند؛ اما درصورتی‌که قبل از شامپو کشیدن از جاروبرقی استفاده کنید، فرش خیلی سریع‌تر و صدالبته راحت‌تر تمیز خواهد شد.

مخلوط کردن شامپو فرش با آب

همان‌طور که اشاره کردیم، انواع مختلفی از شامپو فرش در بازار موجود است! اکثر این شامپوها غلیظ هستند و برای استفاده باید آن‌ها را با آب ترکیب کرد. پس قبل از شروع تمیز کردن فرش، شامپو را مستقیماً با آب مخلوط کنید.

شامپو کشیدن فرش

حال نوبت استفاده از شامپو فرش فرا رسیده است! حال شامپو فرش را به مقدار کافی بر روی فرش بریزید، طوری که برای شستشوی بخش موردنظر کافی باشد. پاک کردن لکه رنگ پلاستیک در بسیاری از موارد تنها با شامپو کشیدن فرش برای چند مرتبه انجام می‌شود و اثری از لکه باقی نمی‌ماند، اگر تمام فرش را یکبار شامپو می‌کشید بهتر است بخش‌هایی که لکه‌هایی مانند لکه رنگ پلاستیک دارد را چند بار شامپو بکشید.

نکته: هرگز شامپو فرش را به مقدار اضافی بر روی فرش نریزید زیرا با این کار فرش بیش‌ازحد خیس می‌شود و خیلی دیرتر خشک خواهد شود.

برس کشیدن فرش

در این مرحله یک برس زبر را آماده کنید! سپس با این برس بخش موردنظر را حسابی تمیز کرده و بسابید. در هنگام سابیدن فرش از اعمال فشار بیش‌ازاندازه خودداری کنید! این کار به سطح و بافت فرش آسیب جدی وارد می‌کند.

برس کشیدن فرش

خشک شدن فرش

از بین بردن و پاک کردن لکه رنگ پلاستیک با استفاده از شامپو فرش امکان‌پذیر است ولی اگر مرحله خشک شدن فرش انجام نشود لکه‌های دیگری به دلیل راه رفتن زودهنگام بر روی فرش خیس ایجاد می‌شود و ظاهر زشتی به فرش می‌دهد. بهتر است اجازه دهیم فرش در معرض هوای آزاد و یا گردش هوا قرار گیرد و به مرور خشک شود. پس از اتمام مرحله تمیز کردن فرش با برس، حالا باید اجازه دهید تا فرش کاملاً خشک شود.

جارو کشیدن نهایی

زمانی که فرش خشک شد، به‌عنوان آخرین مرحله و برای از بین بردن لکه‌های به‌جامانده از شستشو، فرش را جارو بکشید. این کار را با دقت کامل انجام دهید، زیرا باقی ماندن این لکه‌ها ظاهر بدی را در فرش ایجاد خواهد کرد.

روش دوم: پاک کردن رنگ پلاستیک از روی فرش با سرکه

ترکیب سرکه با مواد شوینده پاک‌کنندگی آن را بیشتر می‌کند، یکی از روش‌ها برای پاک کردن رنگ پلاستیک از روی فرش استفاده از ترکیب سرکه با شامپو فرش است، تمامی مراحل بالا را برای یک بخش کوچک فرش که لکه رنگ بر روی آن قرار گرفته انجام دهید ولی این بار به ترکیب شامپو فرش و آب مقدار یک فنجان سرکه نیز بیفزایید، این روش در بسیاری از مواقع لکه را به کلی از روی فرش پاک می‌کند، سرکه می‌تواند به فرش آسیب برساند و نباید مقدار زیادی از آن را به ترکیب شامپو فرش و آب اضافه کنید و بهتر است پس از انجام شامپو کردن فرش با دستمالی مرطوب سطح فرش را تمیز کرده و سرکه را با دستمال از فرش جدا کنید.

روش سوم: پاک کردن رنگ پلاستیک از روی فرش با نرم‌کننده

یکی از روش‌های متداول و مؤثر در پاک کردن رنگ پلاستیک از روی فرش استفاده از ترکیب نرم‌کننده لباس، شامپو فرش و نرم‌کننده لباس است.

بهتر است به ترکیب شامپو فرش و آب مقدار کمی نرم‌کننده لباس اضافه کنید و سپس همه مراحل شامپو کردن فرش را اجرا کنید، جارو کشیدن فرش، شامپو کردن فرش، برس کشیدن بر روی فرش و مرحله خشک شدن فرش همگی در این روش نیز مانند روش قبلی است. نکته مهم این است که از این مخلوط که دارای نرم‌کننده لباس است فقط در بخشی از فرش که دارای لکه رنگ پلاستیک است استفاده کنید.

کارشناسان درباره مخلوط کردن مواد شوینده با یکدیگر هشدار می‌دهند و به دلیل ترکیبات مختلف برندهای متفاوت مواد شوینده توصیه می‌کنند چنین عملی انجام نشود، اگر مراحل قبلی مفید نبود می‌توانید مقدار کمی از این ماده ترکیبی را درست کرده ولی در محیطی با تهویه هوای مناسب از آن استفاده کنید. در همه مراحل استفاده از مواد شوینده بهتر است جلوی دهان و بینی خود را با پارچه‌ای ببندید.

این شیوه نیز مانند روش استفاده از سرکه ممکن است به بافت فرش آسیب برساند و بهتر است پس از انجام شامپو کردن فرش آن را با دستمالی مرطوب تمیز کنیم.

روش چهارم: پاک کردن رنگ از روی فرش با نفت

به محض آنکه در جستجوی روشی برای پاک کردن لکه رنگ پلاستیک از روی فرش باشید استفاده از نفت اولین توصیه افراد مختلف به شما است ولی ما توصیه می‌کنیم از این روش در صورتی که هیچ روش دیگری لکه رنگ پلاستیک را از بین نبرد استفاده کنید. نفت به راحتی مشتعل می‌شود و استفاده از آن برای هر کار غیرمعمولی توصیه نمی‌شود، اگر از این روش استفاده می‌کنید محتاط باشید، مقدار بسیار کمی نفت را به داخل خانه بیاورید، از شعله، شمع، کبریت و سیگار در نزدیکی آن استفاده نکنید.

چطور می‌توان لکه رنگ پلاستیک را با استفاده از نفت از بین برد؟ لکه رنگ پلاستیک که خشک شده است را با پارچه‌ای آغشته به نفت لمس کنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که لکه کاملاً پاک شود، این کار زیاد طول نمی‌کشد زیرا نفت به راحتی لکه را از بین برده و رنگ‌ها جذب پارچه می‌شود. نفت آسیبی به بافت فرش وارد نمی‌کند ولی ماده خطرناکی است و بوی نامطبوعی نیز دارد، بهتر است پس از آنکه از نفت برای از بین بردن لکه استفاده کردید اجازه دهید نفت خشک شده و مقداری از آن به صورت گاز جدا شده و از بین برود، سپس فرش را با شامپو فرش تمیز کنید و مجدداً اجازه دهید خشک شود.

چطور لکه رنگ پلاستیک را از روی فرش پاک کنیم؟

جمع بندی

در روش‌های مختلفی که برای از بین بردن و پاک کردن لکه رنگ پلاستیک از روی فرش معرفی کردیم بهترین روش که کمترین خطر و آسیب را برای سلامت شما دارد و آسیبی به فرش نمی‌زند استفاده از شامپو فرش به صورت مکرر است، هر روش می‌تواند لکه‌های رنگ را از بین ببرد ولی این موضوع به نوع رنگ پلاستیک و میزان آلودگی فرش با این ماده نیز ارتباط دارد. اگر هیچ راهی لکه را به صورت کامل از بین نبرد از نفت استفاده کنید. لکه پلاستیک حلال در آب است و احتمالاً با روش‌های ساده‌تری نیز از بین می‌رود ولی نفت آخرین راه حل است و به طور قطع لکه رنگ پلاستیک را از بین خواهد برد.

به این نوشته امتیاز بدید!
[کل: ۱ میانگین: ۲]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *