پاک کردن چسب مایع و قطره ای از فرش

پاکسازی فرش از چسب

پاکسازی فرش از چسب


پاکسازی فرش از مواد زائد از الزامات رعایت بهداشت در این نوع زیرانداز منزل است. این مورد بویژه هنگامی که چسب و سایر مواد مشابه فرش را آلوده کرده باشد، به بروز مشکلات جدی منجر می‌شود. اما در صورت داشتن اطلاعات کافی در مورد ترکیب شیمیایی چسب و جنس الیاف فرش، می‌توان این‌کار را بدون آسیب به بافت آن و به‌طور کامل و موفقیت‌آمیز به انجام رسانید.
در این مطلب ضمن بررسی این نکات در موارد زیر نیز با یکدیگر گفتگو می‌کنیم:

استفاده از انواع چسب‌ها برای انجام کار‌های گوناگون روشی متداول و آسان بوده و این روز‌ها رواج زیادی پیدا کرده است. با پیشرفت علم شیمی و به بازار آمدن انواع چسب، انجام بسیاری از کار‌ها حتی در صنایع مادر و پیشرفته به دست این ماده شیمیایی سپرده شده است.
قیمت مناسب، دسترسی آسان، سرعت و سهولت کار موجب استقبال بیشتر افراد و استفاده از آن در بیشتر کارها شده است.
امروزه از درست کردن کاردستی برای کودکان تا انجام کار‌های فنی و برخی تعمیرات ساده در منزل، همه به کمک چسب انجام می‌شود.
بهتر است بدانیم چسب‌ها در انواع مختلف و برای مصارف گوناگون ساخته می‌شوند. به همین دلیل ترکیب شیمیایی آن‌ها با هم تفاوت داشته و برای پاک کردن آن‌ها از سطوح نیز باید از شیوه‌های مختلف با حلال‌های مناسب بهره برد.
از انواع چسب مایع می‌توان به چسب آکواریوم، قطره‌ای، دوقلو، آهن، قطره‌ای و… نام برد.
برای آگاهی از نحوه پاک کردن چسب ابتدا باید با انواع و بیس آن آشنا شده و سپس نسبت به رفع آن اقدام نمود. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع چسب و نحوه پاکسازی فرش را مورد بررسی قرار دهیم.

۴ نکته کلیدی در پاکسازی فرش از چسب

هنگامی که فرش ما به وسیله مواد چسبناک آلوده شده و لکه می شود، رعایت برخی نکات برای پاکسازی فرش و رسیدن به نتیجه مطلوب کمک می‌کند. این نکات عبارتند از:

  • سرعت عمل و از دست ندادن زمان اولین فاکتوری است که باید به آن توجه ویژه کرد. تعلل در شروع عملیات پاکسازی موجب فرو رفتن مواد چسبنده در عمق فرش می‌شود
  • در نظر گرفتن نوع چسب و حلال‌های مناسب آن برای رفع آلودگی
  • توجه به متریال فرش و جنس موادی که در تار و پود آن استفاده شده است
  • مطالعه در مورد روش‌های مختلف و به‌کارگیری مناسب‌ترین آن

پاکسازی فرش از چسب؛ شیوه خانگی یا شیمیایی؟

همان‌طور که پیشتر گفته شد این‌کار با توجه به نوع چسب و جنس فرش انجام می‌شود. اما روش انجام آن با شیوه‌های گوناگون صورت می‌پذیرد. برخی افراد ترجیح می‌دهند از راهکارهای خانگی استفاده کنند. اما انجام این روش‌ها همیشه نتیجه کامل و دل‌خواه را نداشته و در نهایت از شیوه‌های شیمیایی و علمی برای پاکسازی فرش استفاده می‌کنند.

روش خانگی برای پاک کردن لکه چسب از روی فرش

پاک کردن لکه‌های مختلف خصوصا انواع چسب مایع همیشه یکی از دغدغه‌های خانم‌های خانه‌دار و دقیق بوده است. امروزه پاک کردن لکه‌های حاصل از ریختن چسب بر روی فرش، به‌راحتی توسط انواع حلال‌ها انجام می‌شود. اما در گذشته خانم‌های خانه‌دار از روش‌های خانگی برای پاکسازی فرش از مواد چسبناک استفاده می‌کردند.
سرکه سفید یکی از موادی است که به دلیل ترکیب شیمیایی خاص مصارف زیادی در ترفند‌های خانه‌داری دارد.
پاک کردن چسب نیز یکی از این موارد بوده و از آن برای از بین بردن لکه چسب استفاده می‌شود.
در این شیوه ابتدا مقداری از چسب را به وسیله کاردک یا چیزی شبیه به آن که تیزی کمی داشته باشد از روی سطح کار برداشته، سپس مقداری سرکه سفید روی آن می‌ریزیم. مقدار سرکه باید به‌قدری باشد که قسمت آلوده کاملا خیس شده و چسب موجود خیس بخورد.
در این مرحله بهتر است چند ساعتی صبر کنیم تا سرکه تاثیر خود را بر چسب نموده و در آخرین مرحله پاکسازی فرش، با استفاده از ترکیب آب و صابون قسمت آلوده را شستشو داده و آب‌کشی کنید. در این فاصله لکه را توسط برسی نرم ماساژ داده تا نرم شود. تا محو کامل لکه این عمل را چندین مرتبه تکرار کرده و در انتها به وسیله مواد شوینده شسته و آبکشی نمایید.

پاک کردن چسب مایع و قطره ای از فرش

اتوی گرم؛ ساده‌ترین راه حل

استفاده از اتوی گرم ساده‌ترین روش‌ پاکسازی فرش از انواع چسب است. اولین اقدام جمع کردن مقدار قابل برداشت توسط قاشق یا کاردک است. در مرحله بعدی استفاده از پارچه نخی و اتوی گرم است. به این صورت که پارچه‌ای نخی را در محل ریختن چسب گذاشته، سپس اتو را با درجه مناسب به اندازه‌ای که الیاف فرش آسیب نبینند، روی پارچه قرار می‌دهیم. به این ترتیب مقداری از چسب ریخته‌شده به پارچه چسبیده و از سطح فرش جمع‌آوری می‌شود.
این عمل با قسمت‌های تمیز پارچه باید بار‌ها تکرار شود تا چسب‌های ریخته شده کاملا از فرش خارج شوند.
نکته: پارچه مورد استفاده حتما باید کاملا نخی باشد. پارچه‌هایی که در بافت آن‌ها از الیاف پلاستیکی استفاده شده باشد، موجب تشدید لکه می‌شوند.

فریز کردن چسب، روشی ساده و سریع

در این روش نیز سرعت عمل حرف اول را می‌زند. بلافاصله پس از ریخته شدن مواد چسبناک مقداری یخ را در پلاستیکی نازک قرار داده و روی چسب‌های ریخته شده می‌مالیم. به این ترتیب چسب‌ها یخ زده و به‌راحتی توسط چاقو یا کاردک از فرش جدا می شوند.

نحوه پاک کردن چسب قطره‌ای

اگر چسب ریخته شده بر سطح فرش از نوع قطره‌ای باشد، بهتر است برای پاکسازی فرش از استون بهره برد. این نوع چسب به راحتی در استون حل شده و از بین می‌رود.
نکته قابل توجه در این روش، دقت به جنس الیاف مصرفی در بافت فرش است. برخی از فرش‌های جدید با استون واکنش نشان داده و موجب آسیب به آن می‌شوند. بهتر است قبل از هر اقدامی در گوشه‌ای از فرش که دور از دید است استون را امتحان کرده و در صورت اطمینان بر روی قسمت لکه‌دار استفاده کنید.
دقت داشته باشید که مصرف استون باید کاملا تحت کنترل بوده و از مصرف زیاد آن جدا خودداری نمایید. زیرا ترکیبات رنگی برخی فرش‌ها به این ماده حساس بوده و مقدار زیاد آن موجب از بین رفتن رنگ آن ناحیه از فرش می‌شود.
نکته: استفاده از استون برای رفع چسب‌های دوقلو و یک دو سه نیز مؤثر است.

پاک کردن چسب چوب از روی فرش

امروزه استفاده از چسب چوب در انجام بسیاری از کار‌ها استفاده می‌شود. بسیاری از دانش‌آموزان کاردستی‌هایی با استفاده از چوب‌های ظریف انجام می‌دهند. همچنین دانشجویان رشته‌های مختلف، برخی ماکت‌های خود را با استفاده از چسب چوب تهیه می‌کنند.
به این ترتیب احتمال ریختن این نوع چسب بر روی فرش و لکه‌دار شدن آن در منازلی که فرزندان محصل دارند دور از تصور نیست.
بهترین راه برای پاکسازی فرش از لکه چسب چوب، استفاده از استون است. البته همان‌طور که پیشتر گفته شد قبل از استفاده این حلال باید از جنس الیاف فرش و مقاومت آن‌ها در برابر این ماده اطمینان داشته باشیم.

پاک کردن لکه چسب مایع و قطره‌ای از سطح فرش

سایر مواد چسبی و رفع آن‌ها از روی فرش

امروزه کاربرد مواد چسبناک در لوازم اطراف ما به صورت روزافزون رو به افزایش است. در بسیاری خمیر‌های بازی و اسلایم‌ها از مواد چسبناک در ساخت آن‌ها استفاده شده است. برای رفع هر کدام از این مواد روش‌های گوناگونی پیشنهاد شده که پرداختن به تمام آن‌ها از حوصله این مقاله خارج است.
برخی از مواد خوراکی مانند انواع آدامس‌ها نیز در ترکیبات خود موادی دارند که در صورت چسبیدن، پاکسازی فرش به‌راحتی انجام نمی‌پذیرد.
از بین برد کامل این‌گونه لکه‌ها کار آسانی نبوده و ممکن است به بافت اصلی فرش آسیب برساند. به‌طور کلی برای رفع هر گونه ماده چسبنده باید به مواد سازنده چسب و بیس آن توجه کرد و در صورت نیاز به قالیشویی‌ها مراجعه نمود.

رفع لکه انواع چسب در قالیشویی‌ها

گاهی پاک کردن چسب و لکه‌های آن به تعویق افتاده و ذرات گرد و غبار نیز به آن اضافه می‌شود. در این صورت، لکه بزرگ و سیاه شده و ظاهری نازیبا به فرش و نمای آن می‌دهد.
در چنین مواردی محو کامل این نوع لکه‌ها به‌آسانی صورت نپذیرفته و ممکن است اصرار زیاد توسط وسایل ابتدایی و غیر حرفه‌ای منجر به آسیب فرش شود. بسیاری افراد ترجیح می‌دهند رفع چنین لکه‌هایی را به افراد وارد و باتجربه بسپارند. در این صورت عملیات پاکسازی فرش به‌صورت اصولی و علمی انجام شده و آسیبی به بافت فرش نمی‌رسد.
در قالیشویی‌ها افراد متخصص ابتدا نوع چسب و بیس آن‌را تعیین می‌کنند. سپس با توجه به ماشینی یا دستی بودن آن اقدام به پاکسازی فرش از مواد چسبی می‌نمایند.

کلام پایانی

زیر‌اندازهای زیبا از دیرباز تزئین بخش خانه‌های ایرانی بوده و هست. یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد فرش ایرانی بالا رفتن ارزش آن با گذشت زمان است. این فرش‌های نفیس و قدیمی ارزش زیادی داشته و به نگهداری مخصوص نیاز دارند. یکی از بهترین اقدامات برای حفظ و نگهداری از فرش، اقدامات پیشگیرانه و محافظتی قبل از لکه‌دار شدن آن‌ها است.
استفاده از روفرشی هنگام انجام کار‌هایی که امکان ریختن مواد بر روی فرش وجود دارد، بهترین راهکار است. برخی افراد از آب داغ برای حل شدن چسب و پاکسازی آن استفاده می‌کنند. اما آب داغ در هر صورت به الیاف همه فرش‌ها آسیب می‌رساند و کاری اصولی نیست.
شستن فرش به صورت موضعی نیز موجب ایجاد لکه در آن قسمت و دورنگ شدن فرش می‌شود. بنابراین در صورت ریختن مواد چسبی بر روی فرش، اصولی‌ترین کار سپردن آن به دست متخصصان در قالیشویی‌ها است.

به این نوشته امتیاز بدید!
[کل: ۱۹ میانگین: ۳.۳]

۱ دیدگاه

  • سلام فرش داریم که چسب یا و دو سه روی آن ریخته البته شب ریخته صبح میخواستم تمیز کنم با استون اون قست رنگ داد و فرش گود شد خیلی بدتر شد از اولش چکارش کنم لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *