پاک کردن اسلایم از روی فرش

پاک کردن لکه اسلایم از فرش

پاک کردن اسلایم از روی فرش، از مواردی است که این روزها بسیاری درباره آن سوال می‌کنند. دلیل آن هم، استفاده روزافزون از این نوع خمیر بازی است که جدیدا بین مردم رواج زیادی پیدا کرده است. اما نحوه حذف اسلایم از روی فرش و اینکه به بافت یا رنگ آن آسیبی نرسانیم، بسیار مهم است.

با ما همراه شوید.

حقیقت این است که پاک کردن اسلایم از فرش ابدا کار آسانی نیست. در واقع بهتر است تاحد امکان، از بازی کردن کودکان با اسلایم بر روی فرش جلوگیری کنیم. فرش، به دلیل داشتن پرز و بافت، با سایر وسایل موجود در چیدمان منزل، تفاوت اساسی دارد. هرگونه ماده چسبناک یا خمیری شکل در تماس با فرش، خیلی آسان به درون پرزهای آن نفوذ می‌کند.

حالا تصور کنید ماده‌ای به غلظت و چسبندگی اسلایم، تاچه حد می‌تواند در این مورد مشکل‌ساز باشد. از طرفی لکه‌پذیری فرش و امکان تغییر حالت یا جدا شدن تارهای بافت فرش هم مشکلاتی هستند که هنگام پاک کردن اسلایم از روی فرش ممکن است رخ دهد.

اما نگران نباشید. ما برای ارائه راهنمای پاک کردن اسلایم از روی فرش در کنار شما هستیم. در ادامه مطلب، به نحوه حذف اسلایم از روی فرش پرداخته و راه حل‌هایی در این مورد را با شما مطرح می‌کنیم.

پاک کردن اسلایم از روی فرش

نحوه حذف اسلایم از روی فرش

هنگامی که کودکان گرم بازی و شیطنت هستند، گاهی با وجود تمام مراقبت‌های انجام شده، اتفاقات ناخواسته زیادی رخ می‌دهد. یکی از این موارد هنگامی است که بچه‌ها (و گاهی هم بزرگترها) خمیر اسلایم را به اشتباه روی فرش رها کرده یا آن را لگد می‌کنند. در این حالت، حجمی از اسلایم، نه تنها بر روی فرش مالیده می‌شود، بلکه به درون پرز‌های آن نفوذ می‌کند. از اینجا به بعد، دغدغه خانم خانه برای پاک کردن اسلایم از فرش شروع می‌شود. نگرانی که تا زمان پاک کردن اسلایم از روی فرش بطور کامل، ادامه خواهد داشت.

برای آنکه لکه اسلایم بطور کامل از روی فرش پاک شود و حتی جای آن هم باقی نماند، لازم است مراحل کار به ترتیب و به طور صحیح انجام شوند. در این بخش شما را با راهنمای پاک کردن اسلایم از روی فرش آشنا می‌کنیم.

راهنمای پاک کردن اسلایم از روی فرش

پیش از هر چیز لازم است یادآور شویم که لکه اسلایم را باید در کمترین زمان ممکن از روی فرش پاک کنیم. هر چه زمان باقی ماندن این ماده بر روی فرش بیشتر باشد، پاک کردن آن هم دشوارتر خواهد بود. اما برای آنکه این کار بدون آسیب به فرش انجام شود رعایت نکات زیر الزامی به نظر می‌رسد.

ابتدا تا حد امکان از ماده اسلایم را از روی فرش جدا نمایید. این کار را ابتدا با دست و در مراحل بعدی، با کمک قاشقک انجام دهید. اما از بکارگیری برس‌های خشن جدا پرهیز کنید. این کار ضمن آسیب رساندن به تار و پود فرش، می‌تواند به تثبیت بیشتر اسلایم در لابلای کرک‌های فرش کمک کند. به این ترتیب نه‌تنها کمکی به پاک کردن اسلایم از روی فرش نکرده‌اید، بلکه مراحل کار پاک سازی را دشوارتر نیز خواهید نمود.
اما برس نرم، در مراحل بعدی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

پس از برداشتن خمیر اسلایم از روی فرش، باز هم مقداری از آن در لابلای کرک‌ها باقی می‌ماند. ذرات ریزی که جدا کردن آنها، به دلیل چسبندگی در فیبر و کرک‌های فرش، با انگشتان دست عملا امکان‌پذیر نیست. در این مرحله نیاز است تا از مواد بی‌ضرر برای پاک کردن اسلایم از روی فرش به طور کامل کمک بگیریم. یادآور می‌شویم که استفاده از سفید کننده‌هایی نظیر وایتکس یا مواد شیمیایی دیگر و آب داغ در این مرحله نه‌تنها کارساز نیست بلکه می‌تواند فرش را تخریب نموده یا لکه ذرات اسلایم را درون فرش تثبیت کند.

چگونه ترکیبی بی‌ضرر برای پاک کردن اسلایم از روی فرش بسازیم؟

موادی مانند آب گرم و سرکه، طی سال‌ها به عنوان پاک کننده‌های سنتی مورد استفاده خانم‌های خانه‌دار بوده‌اند. امروزه نیز خواص پاک کنندگی آنها از نظر شیمیایی اثبات شده و با استقبال خوبی هم روبرو شده‌اند.

در این مورد هم می‌توانید ترکیبی از آب و سرکه، برای پاک کردن اسلایم از روی فرش تهیه نمایید. برای این کار بهتر است دو پیمانه سرکه را با یک پیمانه آب ترکیب کرده و به عنوان پاک کننده موثر از آن کمک بگیرید. آب مقطر که فاقد املاح است برای این کار مناسب‌تر است.

ترکیب فوق را با استفاده از اسپری آبپاش در نواحی آلوده به اسلایم پاشیده و با کمک یک برس نرم، به آرامی و با حالتی شبیه به شانه زدن، تکه‌های اسلایم را از فرش خارج کنید.
تذکر اینکه این محلول نباید بسیار سرد باشد زیرا در این صورت، قادر نخواهد بود لکه‌ را بین برده و ماده را از فرش خارج کند. اما کاربرد آب یا محلول بسیار گرم یا داغ هم، مشکل‌ساز است و می‌تواند بر بافت فرش اثرات نامطلوبی بجا بگذارد.

در میانه کار، هرجا برس شما به مقداری از اسلایم آغشته شد، آن را شستشو داده و ذرات این ماده را از آن خارج کنید. این کار را تا پاک کردن اسلایم از روی فرش بطور کامل ادامه دهید.
پس از این مرحله نیز، با یک حوله یا کاغذ خشک‌کن، رطوبت فرش را تا جایی که ممکن است، از آن خارج کنید. سپس آن را در معرض هوای آزاد یا باد پنکه و کولر قرار دهید تا کاملا خشک شود.
دقت داشته باشید تا خشک شدن کامل فرش، نمی‌توان درمورد کیفیت پاک شدن لکه، اظهار نظر نمود. تنها در این زمان است که از رفع کامل لکه اطمینان خواهید یافت. اما اگر باز هم اثری از اسلایم باقی مانده باشد، لازم است کار پاکسازی را مجددا و این بار تا رسیدن به نتیجه نهایی، ادامه دهید.

کلام آخر

در انتها بار دیگر متذکر می‌شویم فرش جای مناسبی برای بازی با خمیر اسلایم نیست. اما اگر بر حسب اتفاق فرش شما به این ماده آلوده یا در اثر تماس با آن لکه‌دار شد، از راهنمای پاک کردن اسلایم از روی فرش برای پاک کردن آن کمک بگیرید.

در این مسیر از محلول‌های شیمیایی که ممکن است باعث تداخل رنگ یا تخریب تار و پود فرش شما شوند، اجتناب نمایید.

به این نوشته امتیاز بدید!
[کل: ۱۴ میانگین: ۳.۴]

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *