اولین کارخانه قالیشویی در ایران

تاریخچه قالیشویی

اولین کارخانه قالیشویی در ایران

امروزه قالیشویی در تهران به یکی از مشاغل پر کاربرد و پر طرفدار تبدیل شده است. بهترین قالیشویی تهران را می توان با استفاده خدماتی که ارائه می دهند و کیفیت این خدمات انتخاب نموده و فرش های ارزشمند خود را به آن ها بسپارید. قالیشویی ماژیک را می توان به عنوان یکی از گزینه ها برای انتخاب بهترین قالیشویی تهران معرفی نمود. قالیشویی کسب و کار است که موجب اشتغال افراد زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم شده است. هم زمان با فعالیت یک قالیشویی علاوه بر کارگرانی که در آن محل مشغول به فعالیت هستند افراد زیادی در بخش حمل و نقش فرش ها، شرکت ها و متخصصین تصفیه پساب و … نیز به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.

اولین کارخانه قالیشویی در ایران
اولین کارخانه قالیشویی در ایران

قدمت قالیشویی در ایران

وجود فرش در خانه ایرانیان از سالیان پیش امری مرسوم تلقی می گردید و با توجه به ارزش فرهنگی و اقتصادی این فرش ها، موضوع نظافت و پاکیزگی آن ها همواره به عنوان دغدغه ای محسوب می شده است. در گذشته فرش ها توسط خود افراد در حیاط ها و خیابان شسته و در مقابل نور خورشید خشک می شد. استفاده از شوینده های معمولی و نحوه شستشو توسط افراد که معمولا به صورت غیر اصولی انجام می شد در نهایت صدمات فراوانی به بافت فرش ها وارد می آورد. علاوه بر این، استفاده از روش های سنتی در شستشوی فرش ها، روشی بسیار سخت و وقت گیر بود و موجب هدر رفتن مقادری زیادی آب می شد.
اما آن چه که موجب به وجود آمدن صنعت قالیشویی و پیشرفت آن طی سالیان اخیر گردید موضوع تغییر روش زندگی افراد و افزایش زندگی شهرنشینی بود. اگر بخواهیم شروع فعالیت رسمی قالیشویی ها را در ایران مورد بررسی قرار دهیم باید به این موضوع اشاره کنیم که اتحادیه مربوط به صنف قالیشویی در ایران فعالیت خود را از سال ۱۳۵۱ آغاز نمود. این تاریخ را می توان به عنوان تاریخ صنعتی شدن قالیشویی در ایران بیان نمود. اگرچه از چند سال قبل از این تاریخ قالیشویی هایی فعالیت خود را آغاز کرده بودند اما تشکیل اتحادیه و سامان یافتن این کسب و کار مربوط دهه ۵۰ شمسی می باشد.

اولین کارخانه قالیشویی

معرفی خدمات قالیشویی

برای این که بدانیم یک قالیشویی دقیقا چه عملیاتی را برای شستن فرش ها انجام می دهد لازم است با برخی از این خدمات آشنا شویم. قالیشویی ماژیک یکی از قالیشویی های با سابقه و موفق در زمینه ارائه انواع خدمات در زمینه شستشوی قالی به مشتریان می باشد.

فرایند شستن قالی در قالیشویی ها را می توان به شستشو، لکه گیری و غبار گیری (به صورت دستی یا با استفاده از غبار گیر ها و مکنده های صنعتی) تقسیم نمود. شستن فرش ها می تواند به استفاده از آب و مواد شوینده مخصوصی که با بافت فرش آسیب نمی رسانند و یا با استفاده از روش های جدید تری که به آن ها روش خشک گفته می شود انجام شود. پس از پایان این مراحل معمولا بازرس ها و کارشناسان بازدید از وضعیت فرش را انجام می دهند. در صورتی که فرش ها نیاز به لکه گیری و به اصلاح رفو داشته باشند افراد و متخصصین این بخش وارد عمل شده و مشکلات موجود در فرش ها را رفع می نمایند.
خدمات قالیشویی با پیشرفت تکنولوژی تبدیل به یک فرایند مکانیزه شده و در آن از انواع ماشین آلات مخصوص استفاده می شود. معایبی که در روش های سنتی وجود داشت در این روش ها به طور کامل حذف شده است. علاوه بر این برای خشک کردن قالی ها دیگر نیازی به استفاده از نور خورشید نیست و می توان با استفاده از گرمخانه های گازی ویژه یا گرمخانه های های بادی این فرایند را تسریع نمود.
نکته ای که در خصوص قالیشویی ها و خدمات آن ها باید به آن اشاره نمود این است که برخی از فرش ها با توجه به جنس تار و پود ویژه ای که دارند باید با استفاده از دست و با دقت شسته شوند و دستگاه های مورد استفاده در قالیشویی به آن ها صدمات غیر قابل جبرانی وارد می نماید. فرش هایی مانند فرش ابریشم در این دسته قرار می گیرند. این فرش ها علاوه بر بافت های ظریف و خاص از لحاظ ارزش اقتصادی نیز دارای جایگاه بالایی بوده به همین دلیل نیازمند توجه ویژه ای هستند.

به این نوشته امتیاز بدید!
[کل: ۲ میانگین: ۳]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *