پاک کردن لکه آلبالو از فرش

آموزش حذف لکه آلبالو از فرش

آموزش حذف لکه آلبالو از فرش


پاک کردن لکه آلبالو از فرش – آلبالو میوه‌ای قرمزرنگ است که طرف‌داران زیادی دارد. بسیاری از افراد در فصل آلبالو این میوه را تهیه کرده و برخی از افراد آن را برای فصول دیگر فریز می‌کنند تا برای هر زمانی آن را در دسترس داشته باشند. همچنین آب آلبالو در بین افراد زیادی طرف‌دار دارد. آب آلبالو برای بدن نیز فواید زیادی همچون تصفیه خون دارد. اما اگر زمانی آب آلبالو بر روی فرش ریخت چه باید کرد؟

پاک کردن لکه میوه‌های رنگ قرمز از روی لباس کار آسانی است. لباس را به راحتی زیر شیر آب سرد گرفته و آن را می‌شوییم. اما فرش چیزی نیست که اگر قسمتی از آن لک شد، به راحتی تمیزش کرد. به همین دلیل پاک کردن انواع لکه‌ها از روی فرش، کار دشواری است.
در ادامه این مطلب به بررسی روش‌های پاک کردن لکه آلبالو از فرش می‌پردازیم.

آموزش حذف لکه آلبالو از فرش

پیش از شروع پاک کردن لکه آلبالو از فرش، باید بدانید که اگر آب آلبالو با مواد رنگی افزودنی همراه باشد، روند پاک کردن آن از روی فرش دشوارتر می‌شود. در قدم اول اگر مقداری از آلبالو روی فرش مانده بود، با کمک یک قاشق آن را به آرامی از روی فرش بردارید.

باید توجه داشته باشید که لکه روی فرش را زیاد نمالید؛ چون باعث نفوذ بیشتر آن بر لایه‌های زیرین فرش می‌شود. همچنین از هیچ نوع مواد شوینده یا صابون برای پاک کردن لکه آلبالو از فرش استفاده نکنید؛ چون باعث تثبیت رنگ آلبالو بر روی فرش می‌شود.

فرش و موکت جنسی دارند که اگر لکه‌ای که روی آن‌ها ایجاد شود، مانند سایر چیزها نمی‌شود آن را تمیز کرد و برای پاک کردن لکه از روی فرش ماشینی و دستبافت و به خصوص فرش ابریشمی نکات خاصی باید رعایت شود تا له الیاف فرش آسیب نرسد و رنگ روی فرش نماند.

در ادامه به ارائه روش‌های آموزش پاک کردن لکه آب آلبالو از فرش می‌پردازیم.

شستشوی فرش با آب سرد

پیش از استفاده از آب، روی لکه را با یک دستمال یا حوله کاغذی بپوشانید تا مواد اضافی آن را جذب خود کند. البته این روش در صورتی جواب می‌دهد که لکه به تازگی ایجاد شده باشد. پس از آن مقداری آب سرد را روی لکه اسپری کرده و دوباره پارچه سفیدی را روی آن قرار دهید تا مواد را جذب خود کند.

مهم‌ترین نکته در این مورد این است که به هیچ‌وجه از آب گرم برای پاک کردن لکه آب آلبالو از فرش استفاده نکنید؛ زیرا موجب تثبیت رنگ بر روی فرش شده و دیگر پاک نمی‌شود. همچنین باید توجه داشته باشید تا پس از مرطوب کردن فرش باید به طور کامل خشک شود. چون اگر رطوبت به لایه‌های زیرین آن برسد ممکن است باعث پوسیدگی فرش شود.

پاک کردن لکه آب آلبالو از فرش با نمک

درصورتی‌که لکه آب آلبالو به تازگی بر روی فرش ایجاد شده است، مقداری نمک را بر روی آن بریزید و بگذارید چند دقیقه بگذرد. نمک باعث جذب مواد باقی‌مانده از روش فرش می‌شود. پس از آن باقی‌مانده نمک را از ناحیه موردنظر بردارید و با یک دستمال یا حوله مرطوب، ناحیه لک شده را به آرامی پاک کنید.

پاک کردن لکه آب آلبالو از فرش با سرکه یا آبلیمو

در قدم اول یک دستمال تمیز یا پنبه را به سرکه یا آبلیمو آغشته کرده و سپس آن را به آرامی و از زاویه کناری به سمت مرکز روی لکه بکشید تا لکه به جاهای دیگر فرش پخش نشود. پس از آن روی لکه را با آب سرد بشویید.

همچنین می‌توانید از مخلوط جوش شیرین و سرکه سفید برای پاک کردن لکه آلبالو از فرش استفاده کنید. این مخلوط یک ماده شیمیایی ایجاد می‌کند که حباب‌های تمیزکننده را می‌سازند. مخلوط این دو ماده را با آب مخلوط کرده و با کمک پارچه سفید یا اسفنج بر روی ناحیه لک شده به آرامی بکشید تا لکه را پاک کند. پس از آن پارچه را با آب مرطوب کنید و بر روی آن بکشید تا مواد از روی فرش پاک شوند.

نحوه پاک کردن لکه آب آلبالو از فرش

پاک کردن لکه آلبالو از فرش با پاک‌کننده مخصوص فرش

اگر از یک پاک‌کننده لکه بردار مخصوص فرش برای حذف لکه آلبالو استفاده کنید، خیلی بهتر است. اما اگر پاک‌کننده مخصوص فرش ندارید، از صابون و مواد شوینده طبیعی استفاده نکنید. به دلیل وجود ماده تانن در آلبالو، اگر از مواد شوینده طبیعی استفاده کنید، رنگ آلبالو بر روی فرش تثبیت می‌شود.

برای پاک کردن لکه آلبالو از فرش با کمک لکه‌بردار و شامپو مخصوص فرش، به این نکته توجه کنید که مواد شوینده را نباید به صورت مستقیم بر روی لکه بزنید. یک اسفنج یا حوله سفید را با مواد شوینده آغشته کرده سپس آن را به آرامی بر روی لکه از لبه خارجی لکه به سمت مرکز آن بکشید تا لکه به جاهای دیگر فرش پخش نشود. نکته قابل‌توجه در این مورد این است که برای پاک کردن لکه آب آلبالو از فرش با مواد پاک‌کننده، اجازه ندهید مواد بیشتر از ۵ دقیقه بر روی فرش بماند؛ چون ممکن است به الیاف آن آسیب برساند.

روی فرش را جاروبرقی بکشید

پس از انجام مراحل ذکر شده، اجازه دهید تا فرش به طور کامل خشک شود. برای خشک‌کردن فرش از سشوار استفاده نکنید، چون ممکن است باعث آسیب رساندن به الیاف آن شود. پس از خشک شدن فرش، بر روی ناحیه موردنظر را جاروبرقی بکشید تا الیاف و پرزهای آن به حالت قبل برگردد.

هیچ‌گاه زمانی که هنوز لکه بر روی فرش است، آن را جارو نکشید؛ زیرا ممکن است موجب پخش شدن رنگ بر سایر قسمت‌های فرش شود. بگذارید تا کامل خشک شود سپس آن را جارو بکشید.

پاک کردن لکه آلبالو خشک شده از روی فرش

اگر لکه آلبالو بر روی فرش خشک شده باشد، در قدم اول باید با استفاده از آب سرد یا یک ژل پاک‌کننده، محل موردنظر را مرطوب کنید و سپس یکی از روش‌های ذکر شده را برای پاک کردن لکه آلبالو از فرش به کار ببرید. به این نکته توجه داشته باشید که با کمک اسفنج یا حوله مرطوب روی لکه را بپوشانید. ناحیه موردنظر را به هیچ‌وجه با حوله یا اسفنج نمالید، چون ممکن است باعث پخش شدن لکه بر دیگر قسمت‌های فرش شود. فقط به آرامی اسفنج یا حوله را روی ناحیه موردنظر قرار داده و به آرامی فشار دهید.

پاک کردن لکه آلبالو از فرش رنگ روشن

درصورتی‌که رنگ فرش شما روشن است، می‌توانید از سفید کننده‌های دارای کلر جهت لکه‌برداری فرش استفاده کنید. برای استفاده از مواد کلردار بر روی فرش، باید آن را با مقداری آب سرد مخلوط کرده و با کمک اسفنج یا حوله تمیز روی ناحیه لک شده قرار دهید. پس از گذشت چند دقیقه حوله خود را مرطوب کرده و یک‌بار دیگر بر روی ناحیه لک شده قرار دهید تا مواد از روی فرش پاک شود.

پاک کردن لکه آلبالو از فرش دستبافت و ابریشمی

درصورتی‌که فرش شما دستبافت و از ابریشم بود، باید برای پاک کردن لکه آلبالو، آن را نزد افراد حرفه‌ای و متخصص این کار ببرید. اما اگر تصمیم دارید فرش‌های دستبافت و ابریشمی خود را خودتان تمیز کنید، باید با دقت و حوصله این کار را انجام دهید تا از آسیب رساندن به فرش جلوگیری شود.
به دلیل ضخامت بیشتر فرش‌های پشمی و ابریشم، جرم و لک بیشتری در میان الیاف آن‌ها نفوذ می‌کند. به هیچ‌عنوان برای خشک‌کردن فرش‌های دستباف و ابریشمی، از سشوار استفاده نکنید، چون باعث ازبین‌رفتن الیاف آن‌ها می‌شود.
برای پاک کردن لکه آلبالو از فرش ابریشمی و دستبافت، در قدم اول مقداری نمک را بر روی ناحیه موردنظر بریزید. نمک همچون اسفنج عمل کرده و لکه‌ها را به خود جذب می‌کند. پس از آن که نمک لکه‌ها را به خود جذب کرد، با استفاده از یک قاشق باقی‌مانده آن را به آرامی از روی فرش بردارید.
پس از آن مقداری آب سرد را بر روی ناحیه موردنظر اسپری کرده و با حوله یا دستمال سفید آن را پاک کنید. توجه کنید که لکه را از ناحیه کنار به سمت مرکز بکشید تا لکه بر روی قسمت‌های دیگر فرش نفوذ نکند.
همچنین برای پاک کردن لکه آلبالو از فرش پشمی و دستبافت می‌توانید از سرکه استفاده کنید. می‌توانید مراحل ذکر شده برای فرش ماشینی را برای این نوع از فرش نیز به کار ببرید. همچنین سعی کنید خیلی فرش ابریشمی خود را مرطوب نکنید؛ چون خشک شدن آن زمان زیادی می‌برد و مرطوب ماندن طولانی‌مدت هم باعث کپک زدن آن می‌شود.

پاک کردن لکه آلبالو از فرش رنگ روشن

سخن آخر

تمیزکردن لکه از روی فرش، به خصوص فرش رنگ روشن، کار دشواری است. بهتر است به طورکلی، از بروز این نوع از اتفاقات جلوگیری کنید تا مجبور نشوید این روش‌ها را برای پاک کردن لکه از روی فرش خود امتحان کنید. تا جایی که می‌توانید در زمان نوشیدن آب آلبالو، احتیاط کنید؛ اما اگر روزی لکه آلبالو یا هر میوه دیگری بر روی فرش شما ایجاد شد، می‌توانید از ترفندهای پاک کردن لکه آلبالو از فرش که در این مطلب ارائه شد، استفاده کنید.


منابع:

today.com

thespruce.com

stain-removal-101.com

به این نوشته امتیاز بدید!
[کل: ۲ میانگین: ۳]

۲ دیدگاه‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *