پاک کردن آب انار از فرش

پاک کردن آب انار از فرش

پاک کردن آب انار از فرش


انار از جمله میوه‌های پر خاصیت فصل پاییز است. اگر تنها یک بار اقدام به خوردن انار کرده باشید متوجه این موضوع شده‌اید که جدا کردن دانه‌های انار بدون اینکه آب انار به اطراف پخش‌ شود، تا چه میزان کار دشواری است.

چه خودتان و چه افراد خردسال خانواده در هنگام خوردن انار علاوه بر اینکه ممکن است دست و دهان خود را به آب انار آغشته کنند ممکن است باعث پاشیده شدن آب انار روی فرش و در نتیجه ایجاد لکه روی آن فرش شوند.

نکته کلیدی در تمیز کردن آب انار از فرش این است که بلافاصله پس از کثیف ‌شدن فرش اقدام‌ کنید و انجام این کار را به تاخیر نیندازید. هر چه مدت زمان باقی ماندن لکه روی فرش بیشتر شود، پاک‌ کردن آن نیز دشوارتر خواهد بود. در این متن می‌خواهیم به آموزش پاک کردن لکه انار بپردازیم و به سوال چگونه آب انار رو از فرش حذف کنیم پاسخ دهیم.

یکی از بهترین شیوه‌های تمیز کردن آب انار از فرش، استفاده از جوش شیرین است. اگر در منزل خود به جوش شیرین دسترسی دارید، حتما این روش را امتحان کنید. در ادامه روش استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن آب انار از فرش را بیان می‌کنیم اما قبل از آن باید بیان کنیم که اگر قادر نیستید آب داغ را آن طور که بیان کرده‌ایم بریزید، می‌توانید ناحیه لکه شده را مستقیما وارد آب داغ کنید.

مواد مورد نیاز

 آب سرد، پاک کننده آنزیمی، مایع ظرفشویی، یک کاسه یا ظرف کوچک، هیدروژن پراکسید

روش تمیز کردن

اولین کار این است که روی ناحیه لکه شده آب بریزید تا اگر آب انار روی فرش وجود دارد، از بین برود.

روی پاک‌ کننده‌های آنزیمی طریقه استفاده از آن‌ها نوشته شده ‌است. دستور العمل آن را مورد مطالعه قرار دهید و مطابق آن عمل کنید. سپس ناحیه را شستشو دهید و اگر مشاهده کردید که لکه از بین رفته، پاک کننده را هم بشویید. اگر مشاهده کردید که لکه از بین نرفته است، مجددا از پاک کننده آنزیمی برای پاک کردن آب انار از فرش استفاده کنید.

اگر پاک کننده آنزیمی ندارید، برای تمیز کردن ناحیه مورد نظر می‌توانید از مایع ظرفشویی استفاده کنید. مایع ظرفشویی را درون یک کاسه کوچک و به همراه آب سرد ترکیب کنید. سپس قسمت لکه شده را بلند کنید و کاسه را زیر آن قرار دهید و اجازه دهید که این ناحیه به مدت ۳۰ دقیقه درون این کاسه یا ظرف قرار بگیرد.
زمانی که قالی درون ظرف قرار دارد، آن را با آب و مایع درون کاسه شستشو دهید. اگر پس از ۳۰ دقیقه، لکه از بین رفت، کافی است پس از آن قالی را شسته و اجازه دهید خشک شود. اما اگر مجددا مشاهده کردید که لکه از بین نرفته است، برای پاک کردن آب انار از فرش می‌توانید از هیدروژن پراکسید استفاده کنید.

گاهی اوقات استفاده از هیدروژن پراکسید باعث کمرنگ شدن و آسیب دیدن بافت رنگی فرش می‌شود، بنابراین قبل از استفاده از این ماده نسبت به این بی خطر بودن آن برای فرش خود اطمینان پیدا کنید.

در صورتی که مطمئن شدید، استفاده از این ماده با توجه به جنس فرش شما، باعث رنگ رفتگی نمی‌شود، هیدروژن پراکسید را به مدت سه دقیقه روی ناحیه لکه شده بریزید. در این حین، آن ناحیه را با آب سرد شستشو دهید و سپس اجازه دهید، فرش خشک شود.

پاک کردن آب انار از فرش با استفاده از جوش شیرین

پاک کردن آب انار از فرش با استفاده از سرکه سفید

یکی دیگر از روش‌های پاک کردن لکه‌های ناشی از آب انار روی فرش، استفاده از سرکه سفید است. برای این شما به مواد اولیه زیر نیاز دارید.

آب سرد، پا کننده آنزیمی، مایع ظرفشویی، کاسه، یک پارچه سفید و نرم، سرکه سفید
اگر روی فرش شما آب انار ریخته است و در منزل خود، سرکه سفید در دسترس دارید، برای تمیز کردن فرش باید دستور العمل زیر را اجرا کنید:

اولین گام این است که تا آنجا که می‌توانید آب انار ریخته ‌شده روی فرش را جمع‌آوری کنید. برای این کار باید از یک پارچه نرم استفاده کنید. پس از انجام این کار و در صورتی که پاک کننده آنزیمی در اختیار دارید، مشابه با روش قبلی از آن استفاده کنید. اگر با استفاده از پاک کننده آنزیمی نتوانستید لکه‌ها را از بین ببرید باید به سراغ استفاده از سرکه سفید بروید و به کمک سرکه سفید به پاک کردن آب انار از فرش بپردازید.

یک فنجان آب سرد را با یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی درون یک کاسه یا سطل کوچک ترکیب کنید. پارچه نرم را درون آن قرار دهید تا خیس شود و سپس آن را روی اثر لکه ایجاد شده روی فرش بکشید. سپس یک پارچه تمیز را به سرکه سفید آغشته کنید و با استفاده از آن محل لکه را تمیز کنید.

به صورت متناوب پارچه آغشته به آب و مایع ظرفشویی و همچنین پارچه آغشته به سرکه سفید را روی محیط لکه بکشید تا اثر لکه به صورت کامل از بین برود.
پس از اینکه لکه‌ها به صورت کامل از بین رفت، از یک پارچه تمیز و همچنین با استفاده از آب، اگر ماده‌ اضافی روی سطح فرش باقی مانده است، جمع‌آوری کنید.

نکات بیشتر

از دیگر محصولاتی که به منظور پاک کردن آب انار از فرش به کار می‌رود، می‌توانیم به آب لیمو، لکه برها و جوش شیرین به همراه لیموناد اشاره کنیم. هر محصولی که می‌خواهید استفاده‌ کنید، از قبل مطمئن شوید که برای نوع جنس فرش شما مضر نباشد و به بافت‌های فرش آسیب وارد نکند و یا باعث از بین رفتن رنگ آن نشود.

اگر بلافاصله پس از ریختن آب انار، اقدام به پاک کردن آن نکنید، پس از مدت زمانی، پاک ‌کردن لکه‌ها تبدیل به کاری سخت و طاقت فرسا می‌شود. شما تنها در صورتی شانس زیادی برای پاک ‌کردن کامل لکه‌های انار خواهید داشت که بلافاصله پس از ایجاد شدن، اقدام به تمیز کردن آن‌ها کنید.

اکسی‌کلین‌ها (محصولاتی که از ترکیبات اکسیژن ساخته شده‌اند و به عنوان تمیز کننده کاربرد دارند) نیز نقشی مانند هیدروژن پراکسید دارند و برای پاک‌ کردن لکه‌های انار می‌توان از آن‌ها استفاده ‌کرد.

سخن پایانی

کثیف ‌شدن فرش ناشی از انار یک امر رایج مخصوصا در فصل پاییز است. اگر بلافاصله پس از ریختن آب انار، اقدام به تمیز کردن آن کنید، شانس زیادی خواهید داشت. در این متن دو مورد از بهترین روش‌های پاک کردن آب انار از فرش را مورد بررسی قرار دادیم. به نظر شما بهترین روش پاک‌ کردن لکه‌های انار کدام است؟ آیا روش دیگری برای پاک کردن لکه‌های ناشی از آب انار سراغ دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 


منابع:

howtocleanstuff.net

apartmenttherapy.com

chemdryauburnlincoln.com

به این نوشته امتیاز بدید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *