چگونه یک گلیم فرش را تمیز کنیم؟

مقالات سایت تبلیغات قالیشویی

آموزش تمیز کردن گلیم فرش در منزل

گلیم ها فرش های بدون پرز (کرک) هستند که با استفاده از تکنیک های تخت بافت اغلب برای طراحی های رنگارنگ و جسورانه استفاده می شوند. آنها پوشش خاصی به کف می دهند، اما مراقبت از آنها به منظور جلوگیری از آسیب دیدن الیاف نیاز به شیوه ی ویژه ای دارد. فرش گلیم باید بوسیله دست با یک برس و یک محلول تمیزکننده نرم شستشو و تمیز و برای جلوگیری از پاره شدن آن به دقت جارو شود. لکه ها باید به سرعت از بین بروند، هرچند لکه های مقاوم باید فقط بوسیله قالیشویی های حرفه ای برطرف شوند.

 

تمیز کردن دستی گلیم فرش

دو طرف قالیچه برای از بین بردن ذرات سست باقی مانده جارو کنید.

قبل از تمیز کردن قالیچه می خواهید مطمئن شوید که هیچ لکه یا گرد و غباری روی سطح آن وجود ندارد. تمام سطح قالیچه را جارو بزنید و سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر را نیز به خوبی براش بزنید.

  • فرش باید بر روی یک سطح صاف قرار گیرد تا فرآیند نظافت و شستشو را آسانتر کند.
  • شما می توانید از هر جارویی برای تمیز کردن قالیچه استفاده کنید اما یک جاروی دستی که اساسا یک برس دستی است با موهایی که مانند جاروی سنتی بلند است کاربرد بیشتری دارد.

استفاده از شامپو فرش و جوش شیرین

شامپو فرش را با آب گرم و سرکه مخلوط کنید.

برای درست کردن یک محلول تمیز کننده نرم مخصوص گلیم فرش، ½ فنجان (۱۱۹ میلی لیتر) از شامپو فرش مخصوص شستشوی دستی قالیچه ها و ۴ یرابر ½ فنجان از آب گرم (۱.۱ لیتر) و ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) از سرکه سفید را ترکیب کنید.خوب به هم بزنید تا اطمینان حاصل کنید که مواد تشکیل دهنده به خوبی مخلوط شده اند.

  • سرکه به از بین نرفتن رنگ ها در فرش کمک می کند.

مقالات سایت تبلیغات قالیشویی

یک براش را در محلول قرار دهید و آن را به آرامی در جهت عمودی نسبت به فرش حرکت دهید

از برس اسکراب با موی نسبتا قوی استفاده کنید و آن را در حد اشباع شدن مرطوب کنید نه تا آن حد که محلول از آن بچکد. براش را به آرامی در جهت عمودی روی فرش حرکت دهید، از یک گوشه شروع کنید و براش را به بالا و پایین بصورت تداخلی به حرکت درآورید. به همین شیوه براش زدن را ادامه دهید تا زمانی که کل فرش را تمیز کرده باشید.

  • الیاف های فرش زمانی که مرطوب هستند بسیار شکننده می شوند بنابراین اگر شدت به خرج دهید ممکن است آسیب ببینند.
  • هنگامی که به ریشه ی فرش رسیدید، براش را بر روی آنها بصورت عمودی حرکت دهید ولی نیازی نیست برای بار دوم بصورت افقی روی آنها کار کنید.
  • هر زمان که به نظر می رسد براش خشک شده، آن را دوباره مرطوب کنید.

استفاده از فرچه و شامپو فرش

برای بار دوم براش را در طول قالیچه (در جهت افقی ) بکشید

بعد از اینکه تمام قالیچه را در جهت عمودی با محلول تمیز کننده برس کشیدید، برس را از چپ به راست بکشید. از یک گوشه شروع کنید به گوشه دیگر و به برس زدن ادامه دید تا زمانی که فرش کاملا تمیز شود.

شستشوی انواع گلیم در خانه

این فرآیند را در طرف دیگر قالیچه تکرار کنید.

هنگامی که قالیچه را در هر دو جهت برس کشیدید، آن را به طرف دیگر برگردانید. روی دیگر قالیچه را دقیقا به همین روش تمیز کنید، اکنون قالیچه کاملا تمیز است.

  • اگر فرش خیلی کثیف است امکان دارد بخواهید فرآیند شست وشو و نظافت را در هر دو طرف دو یا سه بار تکرار کنید.

شستشوی گلیم با آب

قالیچه را با آب تمیز بشویید.

با قرار دادن براشتان بصورت کامل در زیر آب، تمامی محلول شستشو و گرد و خاک را از موی براشتان پاک کنید. هنگامی که مطمئن شدید باقیمانده ای از محلول تمیزکننده به جا نمانده است برس را با آب گرم خیس کنید و آن را روی فرش بصورت عمودی و سپس بصورت افقی حرکت دهید تا آن را بشویید.

  • ممکن است بخواهید بیش از یکبار فرش را با یک برس تمیز و مرطوب بشویید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ نوع آلودگی ویا محلول تمیز کننده در الیاف ها باقی نمانده است.
  • در صورت امکان از یک شلنگ برای شست و شوی قالیچه استفاده کنید اما اجازه ندهید قالیچه کاملا خیس شود.

پهن کردن و خشک کردن قالیچه شسته شده

قالیچه را بصورت کاملا تخت پهن کنید تا خشک شود

در صورت امکان قالیچه را بر روی یک سطح شیبدار پهن کنید. شما می توانید آن را بیرون زیر نور آفتاب قرار دهید یا زیر یک پنکه رها کنید تا به فرایند خشک کردن کمک کند. به خاطر داشته باشید که امکان دارد خشک کردن قالیچه دو روز زمان ببرد.

  • قالیچه را هر شش ساعت یکبار یا بیشتر به طرف دیگر برگردانید تا اطمینان پیدا کنید که هر دو طرف آن خشک شده است.
  • روی قالیچه راه نروید و یا هیچ شی ای را روی آن قرار ندهید تا زمانی که آن کاملا خشک شود.
  • زمانی که فرش خشک شد اگر متوجه هرگونه باقی مانده از محلول تمیزی شده اید، از یک براش تمیز و خشک برای از بین بردن آن استفاده کنید.
  • اگر قالیچه را بیرون می گذارید، آن را بر روی چمن یا روی شن قرار دهید بنابراین قالیچه کاملا خشک می گردد.

ترجمه و ویرایش: سایت تبلیغات قالیشویی

به این نوشته امتیاز بدید!
[کل: ۳ میانگین: ۲.۷]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *