مراحل و راهنمای تاسیس کارخانه قالیشویی

راه اندازی قالیشویی

راه اندازی قالیشویی


در این مقاله می‌خوانید:

تاسیس کارخانه قالیشویی – برآورد هزینه و نحوه انجام

با توجه به تحقیقات صورت گرفته و با کمک تجربیات پیشکسوتان عرصه شستشوی فرش ، اقدام به ارائه این برنامه جهت حمایت از اشخاصی نمودیم که به تازگی قصد ورود به کسب و کار قالیشویی را دارند . این برنامه در قالب نکات مهم و کاربردی و با در نظر گرفتن اهمیت رقابت کلان در این عرصه تهیه شده است .

به ذهنتان جهت ورود به حرفه قالیشویی و یا هر کسب و کاری پررونق دیگری جهت دهید. تلاش کنید به هر کدام از عنوانهای مطرح شده شخصاً پاسخ دهید . پاسخ ها حتماً باید نوشته شوند .

۱-آیا توانایی ورود به حرفه قالیشویی را دارید؟

(بدیهی است که شروع یک کسب و کار جدید ریسکهای زیادی را به همراه دارد که البته با برنامه ریزی می توان شانس موفقیت را بالا برد . بنابراین بهترین نقطه شروع آن است که به خوبی و از زوایای مختلف در خصوص کسب و کار مورد نظرتان تحقیق کرده باشید و با آگاهی کامل نقاط قوت و ضعف خود را بعنوان دارنده یک کسب و کار ارزیابی کنید )

۲- آیا شخصیتی مستقل و خودجوش دارید؟

( این را همیشه در نظر داشته باشید که در صورت شروع یک کسب و کار ، این خود شما هستید نه شخص دیگر که باید تصمیم بگیرد که چگونه برنامه ها و زمان خود را مدیریت کند )

۳- تا چه حد با شخصیتهای متفاوت و افراد گوناگون می توانید ارتباط برقرار کنید ؟

(صاحبان کسب و کار ناگزیرند که با افراد و اقشار مختلفی سر و کار داشته باشند . آیا شما می توانید با مشتریان ، تامین کنندگان ، کارکنان و … در جهت منافع کسب و کار خود ارتباط برقرار کنید )

۴-تا چه حد قدرت تصمیم گیری دارید ؟

( صاحبان کسب و کار کوچک بایستی بطور مداوم ، به سرعت و در شرایط بحرانی بتوانند مستقلاً تصمیم گیری کنند )

۵-آیا شما استقامت فیزیکی و احساسی لازم برای اداره یک کسب و کار قالیشویی را دارید ؟

( مالکیت یک کسب و کار قالیشویی علاوه بر چالش و هیجان ، مستلزم فشار کاری زیاد ، ساعتهای کاری زیاد می باشد . آیا شما می توانید ۱۲ ساعت در روز و هفت روز هفته را کار کنید ؟ )

۶-تا چه حد می توانید برنامه ریزی و سازماندهی کنید ؟

( تحقیقات نشان می دهد بسیاری از شکستها در صورت برنامه ریزی صحیح به وجود نمی آمد )

۷- آیا انگیزه لازم برای تحمل مشقات را دارید ؟

( ممکن است در حین اداره یک کسب و کار احساس کنید که در برخی مواقع توانایی تحمل تمامی مشقات و زحمات را به تنهایی ندارید و فقط داشتن انگیزه قوی است که می تواند در مواقع سختی شما را دلگرم و امیدوار سازد )

۸- این کسب و کار چگونه خانواده شما را متاثر می سازد ؟

سالهای اولیه شروع یک کسب و کار می تواند سختی هایی را برای خانواده و زندگی شخصی شما ایجاد کند . ممکن است خانواده قبل از رسیدن به سوددهی دچار مشکلات و فشارهای مالی شوند بنابراین حمایت و یا عدم حمایت خانواده نقش مهمی در شروع و ایجاد یک کسب و کار دارد .)


پس از پاسخ به پرسشهای بالا اگر اقدام به تاسیس یک شرکت قالیشویی میکنید. موارد زیر را با دقت بررسی کنید.

نیازسنجی جامعه هدف

همانطور که برای راه اندازی هر کسب و کاری باید نیازسنجی کرده و مطالبات آن جامعه را به دست آورد، در قالیشویی نیز باید ابتدا ظرفیت های منطقه ، شهر و محله مورد نظر بررسی شود.
در بررسی یک منطقه، باید به مسایل مهمی چون تراکم جمعیتی ، تعداد خانوارها ، وضعیت مالی ساکنین ، اعتقادات ، مراسمات آیینی و یا مذهبی ، رسم و رسومات فرهنگی و … توجه کرد و با در نظر گرفتن تمایلات فرهنگی شهروندان آن ناحیه و میزان نیاز آنها برای استفاده از خدمات قالیشویی نسبت به احداث واحد قالیشویی اقدام کرد.

مجوزهای لازم

در ابتدای امر پس از تصمیم به احداث یک واحد قالیشویی، نیاز به تامین مجوزها و گرفتن اجازه های لازم از ارگانهای ذیربط است . هر قالیشویی باید نسبت به پیگیری کارهای خود در صنف و اتحادیه مرتبط و اخذ مجوزهای صنفی لازم اقدام نماید . صنف قالیشویی هر شهر یا استان مرجع قیمت گذاری و نظارت بر عملکرد قالیشویی ها آن منطقه است. علاوه بر آن یک واحد قالیشویی با ارگانهای دیگر نظیر محیط زیست ، آب و فاضلاب و شرکت های گاز و برق ارتباط تنگاتنگی دارد .

تعیین اقلیم و بررسی آب و هوا

اقلیم و آب و هوای هر منطقه تاثیر بسزایی در برنامه شستشوی فرش آن منطقه دارد . با توجه به نوع اقلیم گرم و خشک (مرکز و شرق کشور ) ، سرد و کوهستانی ( غرب کشور ) ، سرد و مرطوب ( زمستانهای شمال کشور) ، گرم و مرطوب ( تابستانهای خط ساحلی جنوب کشور) و … بدون شک نیازمند اجرای برنامه شستشوی مخصوص به خود خواهد بود .

به عنوان مثال در مناطق سردسیر و همچنین مناطق مرطوب نیاز است تا علاوه بر استفاده از دستگاههای آبگیر پرسرعت تر مانند دستگاه آبگیر سه هزار دور که درصد بالاتری از آب را از فرش را خارج میکنند قالیشویی ها مجهز به گرمخانه نیز باشند زیرا رطوبت بالا و دمای پایین این مناطق نمیگذارد یک قالی به راحتی در فضای باز خشک شود.

قالیشویی ها در مناطقی با گرد و خاک بالا حتما باید به دستگاه خاک گیر فرش مجهز باشند تا بتوانند گرد و خاک تخته شده در گره های فرش را قبل از شروع فرآیند شستشو از فرش خارج کنند .

مکان یابی قالیشویی

مکان یابی یک قالیشویی در مناطق مختلف کشور بسیار متفاوت است اما به طور کلی قبل از تعیین محل قالیشویی باید اشراف کاملی نسبت به قوانین شهری منطقه مورد نظر ، نحوه تامین آب مورد نیاز ، سیستم دفع فاضلاب ، مسائل زیست محیطی ، آلودگی صوتی کارگاه و … داشت. به همین دلیل توصیه می شود کارگاه قالیشویی در حومه شهر و با فاصله مناسب از بافت مسکونی قرارگیرد . منظور از فاصله مناسب فاصله ای است که توجیه معقولی در خصوص هزینه های ناشی از بعد مسافت برای حمل و نقل فرش داشته باشد .

همانطور که میدانید قالیشویی های بزرگ بسته به شهرت و گستردگی فعالیت خود دفاتری نیز در سطح شهر دارند تا با حمایت آنها و برقراری هسته های روابط عمومی به بازاریابی و ایجاد اعتماد در مشتری خود کمک کنند. پس وجود دفتر یا دفاتری مجزا از کارگاه درون خود شهر میتواند برای آینده و رشد قالیشویی شما مهم باشد.

باید توجه داشت در ابتدای راه اندازی قالیشویی به دلیل کاهش هزینه های سربار نیازی به دفاتر جداگانه برای خدمت رسانی نیست اما با گسترده شدن حوزه فعالیت قالیشویی با احداث این فضاها در هر چه بیشتر شناخته شدن قالیشویی و جلب اعتماد مشتریان موثر خواهد بود.

برنامه ریزی

شروع یک کسب و کار نیاز به انگیزه ، علاقه و استعداد دارد . همچنین نیاز به تحقیقات وسیع و برنامه ریزی صحیح دارد . اطلاعات زیر می تواند بسیار موثر واقع شود .
قبل از هر اقدام باید لیستی از دلایل خود را برای وارد شدن به یک کسب و کار قالیشویی و یا هر کسب و کار دیگری را تهیه کنید.این دلایل باید بتوانند انگیزه و انرژی لازم را به شما جهت شروع کسب و کار به شما بدهند و در مواجهه با سختی ها و دشواریهای مسیر را به شما نشان بدهند:

سوالات انگیزشی

  • آیا می خواهید استقلال مالی داشته باشید ؟
  • آیا می خواهید رفاه بیشتری برای خود و خانوادتان به ارمغان بیاورید ؟
  • آیا خواهان آزادی عمل هستید ؟
  • آیا می خواهید از توانایی‌ها و استعدادهایتان برای موفقیت خودتان استفاده کنید ؟

سوالات برنامه ریزی

  • آیا ایده و انگیزه جدیدی که مورد نیاز بازار کسب و کار شست و شوی فرش باشد را دارم؟
  • چه مقدار زمان را باید برای اداره کردن یک کسب و کار اختصاص دهم؟
  • مزیت کار من نسبت به دیگر قالیشویی ها چیست؟
  • آیا توانایی ارائه سرویس های بهتری از لحاظ زمان تحویل و کیفیت های موجود را دارم؟
  • آیا می توانم ایجاد تقاضاهای جدید و یا جذب تقاضاهای موجود را برای کسب و کار خود ایجاد کنم؟
  • رقبای من چه کسانی هستند و آیا شناخت کافی نسبت به توانایی ها ، امکانات و تجهیزات آنها دارم ؟
  • چه مهارتها و تجربه هایی را برای راه اندازی یک قالیشویی باید بدست آورم؟
  • چه نامی را برای کارم انتخاب خواهم کرد؟ ( انتخاب نام یا برند مناسب نقش ویژه ای در موفقیت شما دارد )
  • به چه تجهیزات و تدارکاتی احتیاج خواهم داشت؟ ( استفاده از ماشین آلات مدرن می تواند با ایجاد کیفیت بهتر نسبت به سایر رقبا وجه تمایز شما در بازار رقابتی باشد )
  • به چه مقدار سرمایه برای شروع کار احتیاج دارم؟
  • منابع مورد نیاز جذب سرمایه چه جاهایی می تواند می باشد؟
  • چگونه هزینه های انجام گرفته جبران می شود؟
  • طی چه مدت هزینه های انجام گرفته را می توانم پوشش دهم ؟

بررسی هزینه‌ها

قبل از لیست کردن هزینه های راه اندازی ابتدا شما نیاز دارید که لیستی از ماشین آلات، نیروی انسانی، موادشوینده و … تهیه کنید. بررسی هزینه های مورد نیاز در این مقاله به صورت شروع به کار با امکانات کلی و ابتدایی می باشد که با داشتن این امکانات می شود برای استارت، یک مجموعه قالیشویی را اداره کرد. به دلیل نوسانات قیمت درکشور قیمت ماشین آلات، ابزار ها و نیاز ها در این مقاله به شما اعلام نخواهد شد. اما در این مقاله اطلاعات تماس برخی از تولید کنندگان ماشین آلات و ابزارهای مورد نیاز به شما اعلام خواهد شد تا در صورت نیاز تماس گرفته و قیمتهای بروز را جویا شوید.

ماشین آلات شستشو

ماشین آلات مورد نیاز قالیشویی  به چند دسته تقسیم میشوند. ما در این مقاله آنها را معرفی میکنیم و در انتها پیشنهاد خرید ماشین آلات مورد نیزا شما برای استارت کار را به شما می دهیم.


  • دستگاه شستشوی اتوماتیک (در چند مدل مختلف)
  • دستگاه شستشوی دستی، پلیشر غلطکی ( در چند مدل مختلف همراه با موتور و توان های متفاوت)
  • دستگاه شستشوی ریلی ( در یک مدل همراه با توان های مختلف موتور و شرکت سازنده موتور)
  • دستگاه شلاق زن فرش ( استفاده از این نوع دستگاه برای فرشهای قدیمی و دستبافت توصیه نمیشود)
  • دستگاه خشک کن لوله ای درب دار ( در مدل، توان و دور های مختلف )
  • دستگاه خشک کن لوله ای بدون درب ( در مدل، توان و دور های مختلف )
  • خشک کن دیگی یک مدل از خشک کن های فرش می باشند که به دلیل آسیب رساندن به فرش منسوخ شده اند.
  • گرمخانه گازی ( در نوع های اتوماتیک و دستی برای خشک کردن فرش در فصل های برفی و بارانی)
  • دستگاه خاک گیر ( به صورت ضربه ای می باشد و برای فرش های کهنه و قدیمی مناسب نمی باشد)
  • دستگاه تصفیه آب

پیشنهاد


اگر در ابتدا میخواهید با کمترین هزینه شرکت را راه اندازی کنید پیشنهاد ما به شما در تهیه ماشین آلات به شرح ذیل می باشد:


  • برای شستشوی فرش: دستگاه شستشوی دستی، پلیشر یا دستگاه شستشوی ریلی
  • برای آبگیری: آبگیر لوله ای درب دار با ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ دور در دقیقه
  • گرمخانه گازی

ابتدا این امکانات برای راه اندازی و ابتدای کار شما کافی می باشد تا در آینده با گسترش شرکت ماشین آلات جدید تری خریداری کنید.

بازار یابی و تبلیغات

معمترین بخش برای پیشرفت کسب و کار نو پای شما خلاقیت در تبلیغات و ایجاد کمپین های تبلیغاتی مرتبط به صورت منظم و دقیق است. طبق تجربه‌ی کاری مدیر سایت قالیشویی‌ها (سعید رضاپور) بخش عمده مشتریان قالیشوییان از جستجو های مشتریان در وب بوده و همین موضوع نشان دهنده اهمیت انجام تبلیغات در فضای وب را دوچندان می‌کند.


طراحی سایت اختصاصی برای کسب و کار نوپا خود


قبل از آغاز هر کمپین تبلیغاتی و معرفی برند خود ابتدا یک سایت اختصاصی برای کسب و کار خود طراحی کنید و از طراح بخواهید که کلیه خدمات و راه های ارتباط با شما را در وبسایت اختصاصی کسب و کارتان قرار دهند.


سئو و بهینه سازی


پس از طراحی سایت و ایجاد کمپین های تبلیغاتی در حوزه ی قالیشویی در محله مورد نظر خود حال بودجه ای در رابطه با سئو (بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو) در نظر داشته باشید تا مشتریان محله های تحت پوشش شما با جستحو کلمه قالیشویی به نام یا برند شما برسند  و این موضوع افزایش مشتری و پیشرفت کسب و کار را به همراه خواهد داشت.

سخن آخر

مهمترین و منطقی ترین راه قبل از شروع هر کسب و کاری تحقیق و تفحص اصولی و منقطی در رابطه با آن کسب و کار می‌باشد که راه اندازی کسب و کاری قالیشویی نیز از این قاعده مستثنی نیست! باید برای شروع به کارکلیه مواردی که در این مقاله خواندید را در نظر گرفته و سپس اقدام به تاسیس و سرمایه گذاری در این حوزه بکنید.

با توجه به افزایش زندگی شهری، افزایش اهمیت استفاده از فرش در دکوراسیون منزل، بدون شک صنف قالیشویی آینده روشنی در کسب و کارهای فعال در کشور خواهد داشت، فقط به شرط اینکه فعالیت از پایه صحیح و اصولی بنا شده باشد، با توجه به تجربیاتی که سال‌ها در حوزه‌ی قالیشویی کسب کردیم به ضرس قاطع اعلام می‌کنیم که مهمترین فاکتور پیشرفت کسب و کار قالیشویی، رضایت مشتریان بوده و است.

به این نوشته امتیاز بدید!
[کل: ۱۰ میانگین: ۳.۶]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *